06/11/2018
Als je de term Black Friday hoort, denk je al snel aan korting, korting en nog meer korting. Van Os doet dit jaar natuurlijk ook mee aan Black Friday, maar wist je dat de oorsprong van Black Friday te maken heeft met de Amerikaanse financial crash op 24 november 1869? Speciaal voor jou geven wij in deze blog alle ins en outs over Black Friday weer om de buzz rondom deze dag duidelijk te maken.
BACK TO THE BEGINNING
Black Friday is dus allemaal ontstaan op een financiële zwarte dag in de Amerikaanse geschiedenis. Op dat moment was Black Friday niet de Black Friday zoals we die nu kennen. Want crisis en shoppen gaat niet heel goed samen toch? Waarom is dat dan nu wel zo? Hieronder de Black Friday timeline vanaf 1869 tot aan vandaag:
1869
Amerikaanse financiers James Fish en Jay Gold probeerden op vrijdag 24 november de goudmarkt over te nemen in de New York Gold Exchange. Door veel goud in een keer te kopen, hoopten zij de prijs te verhogen om vervolgens het goud met winst te kunnen verkopen. Toen president Grant van deze manipulatie vernam, gaf hij de treasury de opdracht om een grote hoeveelheid goud vrij te geven, waardoor de run stopte en de prijzen met 18% daalden. Fortuinen werden op één dag gemaakt maar gingen dus al gauw verloren waardoor de crisis begon.
1951 & 1952
Black Friday had in de volgende eeuw al een hele andere betekenis gekregen. In deze twee jaren viel het op dat veel mensen zich de dag na Thanksgiving ziekmeldden op hun werk. Hierdoor hadden zij een vierdaags weekend wat natuurlijk best wel fijn is. Daarnaast had de term ‘’Black Friday’’ in deze tijd een dubbele betekenis. De politie in Philadelphia en Rochester gebruikten deze term om de drukte aan het begin van het kerstinkopenseizoen te beschrijven.
1961
In 1961 probeerden de stad en de kooplieden van Philadelphia de verkeers- en winkelomstandigheden te verbeteren. Een public relations-expert adviseerde de rebranding van de dagen: "Big Friday" en "Big Saturday". Maar deze sloegen niet aan en werden al snel vergeten. Tot zo ver de public relations-expert…
1975
Het gebruik van de term ‘’Black Friday’’ verspreidde zich langzaam en verscheen voor het eerst in The New York Times op 29 november 1975, waarin het nog steeds specifiek verwijst naar "de drukste winkel- en verkeersdag van het jaar" in Philadelphia. De term werd op dat moment nog steeds alleen in die regio gebruikt.
1980s
Vanaf het begin jaren '80 wordt de link naar Black Friday zoals we vandaag de dag kennen, duidelijker. De term verspreidde zich en kooplieden gebruikten het voor het eerst in associatie met een winkeldag. Black Friday was vanaf dit moment het begin van de periode waarin retailers niet langer "in het rood" zouden staan, maar de winsten van het jaar zouden innen. Rode verliezen werden op papier omgezet naar zwarte winsten. Zo, daar viel het kwartje.
2000s
De dag na Thanksgiving is sinds de 00s benoemd tot de onofficiële start van het kerstshoppen (en voor ons Nederlanders is de Sint natuurlijk niet te vergeten). In Amerika is dit de start van de kerstcountdown en zijn de straten gevuld met kerstparades en -activiteiten. De grote, Amerikaanse department stores begonnen deze parades massaal te sponsoren om zo meer mensen haar hun winkels te trekken en uiteindelijk meer omzet te genereren. Die laten deze kans natuurlijk niet liggen!
2015 - NU
In ons kikkerlandje is Black Friday in 2015 voor het eerst echt geïntroduceerd en heel Nederland was gelijk fan. Je kunt er echt niet meer omheen en hoe fijn is het om voor je familie en vrienden de leukste cadeaus voor een goede prijs te scoren. En ja, Van Os doet dit jaar natuurlijk ook mee. Houdt onze socialmediakanalen (Facebook en Instagram) en nieuwsbrief goed in de gaten voor onze Black Friday actie!
SHOP TILL YOU DROP
Black Friday is dus de perfecte dag om te shoppen voor de feestdagen. Heb jij al een verlanglijstje gemaakt? En vergeet jezelf ook niet hé! Hieronder een aantal van onze mooiste zwarte producten ter inspiratie.
PORTEMONEES
TASSEN
KOFFERS
BEL 0172 - 447 517 (5 dagen per week bereikbaar) of zoek een winkel bij jou in de buurt
Kom gezellig langs in één van onze
onze 28 winkels.
Vind een winkel bij
jou in de buurt.
Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief. Mis geen van onze aanbiedingen, speciale acties en nieuwtjes.
(uitschrijven is altijd mogelijk)