Menu

Bagage informatie

Meer weten over de bagageregels per luchtvaartmaatschappij?
Klik dan hier om meer te lezen!
Overig nieuws over vliegen vind je op deze pagina.


 

NAVO-top in Den Haag treft vliegverkeer op Schiphol én kleinere luchthavens 

Artikel van Luchtvaart Nieuws, luchtvaartnieuws.nl, 29 april 2025 

Samenvatting: 

De NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni 2025 zorgt voor grote beperkingen in het Nederlandse luchtruim. Binnen 93 km rond Den Haag mag alleen gevlogen worden met toestemming; binnen 16 km is vliegen volledig verboden. Schiphol verliest tijdelijk twee start- en landingsbanen, wat 10% minder geplande vluchten betekent. Ook Lelystad, Rotterdam The Hague en kleinere luchthavens ondervinden hinder. Reizigers wordt geadviseerd hun vlucht goed te checken en extra reistijd naar de luchthaven in te plannen.

 



Thailand Digital Arrival Card (TDAC) verplicht vanaf 1 mei 2025 

Artikel van Visum Legalisatie, visumlegalisatie.nl, 11 april 2025 

Samenvatting: 

Vanaf 1 mei 2025 is de Thailand Digital Arrival Card (TDAC) verplicht voor alle reizigers naar Thailand en moet deze binnen 72 uur voor aankomst online worden ingevuld; de TDAC vervangt het oude TM6-formulier en is verplicht naast een visum. Het aanvragen doe je hier

 


 

Reizen naar het Verenigd Koninkrijk? Hier moet je aan denken

Artikel van Ministerie van Buitenlandse Zaken, rijksoverheid.nl, 4 maart 2025

Samenvatting:

Reizigers met Engeland, Schotland, Wales of Noord-Ierland als bestemming hebben vanaf 2 april 2025 een Electronic Travel Authorisation (ETA) nodig. De ETA is geen visum, maar een autorisatie voor wanneer je minder dan zes maanden in deze landen bent (bijvoorbeeld voor vakantie, studie of werk). Voor overstappen per vliegtuig in het Verenigd Koninkrijk is de ETA niet nodig. Het aanvragen doe je hier.

 


 

Vliegtickets worden nóg duurder: dit is waarom je meer betaalt

Artikel van Manon Sikkel, libelle.nl, 22 januari 2025

Samenvatting:

Voor vliegtickets inclusief bagage betaal je nu 73% meer dan vóór corona. De prijs wordt nog hoger, doordat Schiphol 41% meer geld aan luchtvaartmaatschappijen vraagt voor het landen en vertrekken. Vanaf 2026 moeten maatschappijen meer betalen voor CO2-uitstoot en vanaf 2027 is ook de duur van je reis bepalend voor de prijs die je betaalt.

 


 

Pas op voor websites die goedkope vliegtickets beloven, waarschuwt de Consumentenbond

Artikel van Nikki Veerbeek, metronieuws.nl, 16 december 2024

Samenvatting:

Tickets bij extrerne websites kopen kan leiden tot veel hogere prijzen voor de klant, volgens de Consumentenbond. Zij raden aan om de tickets direct bij de vliegtuigmaatschappij te kopen. Externe sites tonen een redelijke prijs, maar rekenen vervolgens hoge kosten voor optionele diensten. Volgens de Consumentenbond zijn dit misleidende trucjes. 

 


 

Vanaf 2 december nieuwe regels voor toeristen in Spanje

Artikel van Max Vakantieman, macvakantieman.nl, 2 december 2024

Samenvatting: 

Vanaf 2 december is het voor toeristen verplicht om gegevens op te geven bij bijvoorbeeld het huren van een auto of een toeristische accommodatie. Deze gegevens worden gedeeld met de Spaanse overheid. Het gaat om gegevens als betaalmethode, contractgegevens, thuisadres, telefoonnummer, e-mailadres en een kopie van je legitimatie.

 


 

Vanaf 1 mei 2025 alleen nog online inchecken bij Ryanair, balie wordt verleden tijd

Artikel van Max Vakantieman, maxvakantieman.nl, 11 oktober 2024

Samenvatting:

Vlieg je na 1 mei met Ryanair, houd er dan rekening mee dat het niet meer mogelijk is om fysiek in te checken. Inchecken kan met de Ryanair app. Het is mogelijk dat je niet mee kunt vliegen als je geen smartphone hebt. Ben je al ingecheckt via de app, maar valt daarna je telefoon uit, dan zijn je naam en paspoort voldoende om mee aan boord te kunnen. 

 


  

Waarom de regels voor vloeistoffen in handbagage weer zijn verstrengd

Artikel van Inge Schelstraete, standaard.be, 1 september 2024

Samenvatting:

De versoepeling omtrent de vloeistoffenregels is teruggedraaid.  Net als voorheen mogen vloeistoffen alleen nog maar mee in verpakkingen van maximaal 100 milliliter, die bij elkaar in een doorzichtige zak moeten met een maximum van een liter. Een rapport heeft uitgewezen dat de moderne scanners, die aanvankelijk tot de versoepeling hebben geleid, niet nauwkeurig genoeg zijn.

 


 

De regels over handbagage verschillen per luchtvaartmaatschappij: mag dat wel?

Artikel van Max Vakantieman, maxvakantieman.nl, 19 augustus 2024

Samenvatting:

Luchtvaartmaatschappijen Transavia en Corendon hebben hun regels over handbagage aangepast. Wat onder de stoel past, mag gratis mee en draagt bij deze maatschappijen vanaf begin 2024 de term handbagage. Voor de koffers die in de cabine mee mogen, moet betaald worden. Dit heet geen handbagage meer, maar cabinebagage. Het Europees Parlement werkt aan een standaard voor hand-/cabinebagage om voor de consument duidelijk te maken wat in het ruim moet en wat in de cabine mag. Vliegtuigmaatschappijen mogen dan nog wel bepalen waarvoor betaald moet worden.

 


 

 

Schiphol investeert miljarden: van bagagekelder tot arbeidsomstandigheden
Artikel van NOS, nos.nl, 30 augustus 2024

Samenvatting:

De komende vijf jaar investeert Schiphol 6 miljard euro om de arbeidsomstandigheden, dienstverlening en infrastructuur te verbeteren. Daaronder valt ook de bagageafhandeling. Onlangs ging het, net als twee jaar geleden, flink fout met het systeem, waardoor honderden mensen zonder koffer op hun bestemming kwamen.

 


 

'Herkenbare' koffers met stickers en lintjes raken juist vaker kwijt
Artikel van Eline Boshuizen, nhnieuws.nl, 10 juli 2024

Samenvatting:

Een gedeelte van de reizigers maakt gebruik van lintjes of sjaaltjes om hun koffer herkenbaar te maken. Handig bij het wachten naast de bagageband, maar er is ook een keerzijde. Ze zorgen voor verstoringen in het bagagesysteem, wat ervoor kan zorgen dat de koffer niet op de juiste bestemming komt. Pas ook op met oude labels en stickers met barcodes.

 


 

 

Schiphol start samenwerking met luchthavens Incheon en Avinor om innovaties bij bagage-afhandeling te versnellen
Artikel van transport-online.nl, 12 juni 2024

Samenvatting:

Schiphol, Avinor en Incheon werken elk aan een gebied van het automatiseren van het bagageproces. Schiphol gaat verder met het ontwikkelen van robotische laadarmen. Incheon focust zich aan een geautomatiseerde afhandeling voor afwijkende bagage en Avinor werkt aan een nieuw digitaal planningssysteem.

 


 

Op Schiphol moet je je niet langer afvragen wanneer je bagage eraan komt 
Artikel van Andrei Stiru, Bright.nl, 3 april 2024

Samenvatting:

Schiphol gaat middels AI in realtime aangeven wanneer je koffer op de bagageband aankomt. De bagage kan gevolgd worden via een app, de site of de aanwezige schermen. 

 


BEL 0172 - 447 517 (5 dagen per week bereikbaar) of zoek een winkel bij jou in de buurt