Menu

06/09/2023

Alles wat je moet weten over Liu Jo

Liu Jo is sinds juni het nieuwe premium-modemerk in onze collectie. Het merk is opgericht in 1995 door de twee broers Marco en Vannis Marchi. De bijnaam van Marco (Jo) en de bijnaam die hij een zomerliefde had gegeven (Liu), vormen samen de naam van het merk. De ontmoeting tussen de twee is beperkt gebleven tot één zomer, maar ze blijven voor altijd gekoppeld door Liu Jo.

 

De betekenis die Marco Marchi aan de naam Liu Jo geeft omschrijft hij als ''de wens om een natuurlijke smaak voor mooie dingen over te brengen''. De merknaam doet niet Italiaans aan, maar de roots van de broers zijn te vinden in Carpi. Sinds de oprichting is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldwijd gewild merk in prêt-à-porter en accessoires.

 

* De tekst loopt door onder de foto

 

De ontwikkeling van Liu Jo

Liu Jo is begonnen in de jaren ’90 met het lanceren van een kledinglijn. Het merk bracht dit toen via multi-brand organisaties aan de klant. In de jaren hierna groeide het merk in bekendheid, hierdoor werd het mogelijk om eigen Liu Jo winkels te openen. Hiermee begon het merk ook in Italië, met de flagshipstore van 350 m² die in Milaan gevestigd is. Het is de belangrijkste van alle 419 winkels die het merk beheerd.

 

Naast het aantal winkels groeide Liu Jo ook in assortiment. Volgend op de kledinglijnen, bracht Liu Jo sieraden, kindercollecties en in 2009 ook de eerste tassenlijn uit. De tassen van Liu Jo zijn veelal gemaakt van kunststof en verschillen in prijs tussen de negentig en driehonderd euro. De ontwerpen zijn heel gevarieerd: tassen met een puffy effect, deftige effen tassen of teddy tassen, waarmee Liu Jo inspeeld op de laatste trends. Er wordt veel gebruik gemaakt van goudkleurige hardware, dat terugkomt in bijvoorbeeld het merklogo. 

 

Marco Marchi is tegenwoordig als enige van de twee broers nog actief in het bedrijf. Als oprichter en creative director heeft hij enorme stappen genomen voor Liu Jo. Zo nam het merk Blufin over en startte daarmee ''Italian Excellence''. Marco Marchi heeft daarnaast ook een positie van 15% in het warenhuis Coin weten te bemachtigen. 

 

Liu Jo en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

In algemene zin zijn kledingmerken bewust geworden van hun impact op de maatschappij en het milieu. Dat geldt ook voor Liu Jo. In hun manifest leggen zij uit wat hun visie en doelen zijn. Deze zijn gebaseerd op het ESG principe: environment, social en corporate governance. In concretere woorden wordt dit onder andere vertaald naar: gender gelijkheid (woman empowerment), toegang tot betaalbare, duurzame energie verzekeren, inclusieve economische groei voor iedereen, ongelijkheid binnen en tussen landen verminderen en klimaatverandering tegen gaan. Om daad bij woord te voegen heeft Liu Jo een CSR (corporate social responsibility) team in het leven geroepen dat intern de ethische en sociale normen bewaakt.

 


BEL 0172 - 447 517 (5 dagen per week bereikbaar) of zoek een winkel bij jou in de buurt