Menu

15/06/2023

Alles wat je moet weten over Fjällräven

Fjällräven, oorsprong en duurzaamheid

Het merk Fjällräven is ontstaan in een klein stadje genaamd Örnsköldsvik in Zweden. Deze omgeving is één en al bergen en bos die samenkomen bij de zee. Het is niet verwonderlijk dat Fjällräven daarom als missie heeft om mensen te inspireren veel in de natuur te zijn. Hun producten moeten dit vergemakkelijken. Door deze achtergrond staat duurzaamheid hoog in het vaandel bij Fjällräven.

 

 

Het begint bij een duurzaam ontwerp. Daarin worden allerlei milieunormen opgenomen. De materialen die gebruikt worden gaan lang mee én hebben een lage impact op het milieu. De voorkeur van Fjällräven gaat uit naar natuurlijke stoffen uit de buurt zoals wol, katoen en dons. De synthetische stoffen worden veelal in eigen beheer gemaakt, waarbij sommige van die stoffen door Fjällräven zelf uitgevonden worden. De stoffen beschikken over eigenschappen die passen bij de behoeftes van de klant bij het eindproduct.

Het merk beschouwt duurzaamheid als een doorlopende missie en werkt voortdurend aan het verkleinen van zijn ecologische voetafdruk en het minimaliseren van de impact van zijn producten op onze planeet. Dit begint bij het ontwerpproces. Fjällräven maakt bewust producten die emotioneel duurzaam zijn - dit betekent dat ze tijdloos zijn en niet verouderen na een paar seizoenen, zodat ze generaties lang kunnen worden gedragen en geliefd. Hoe vaker een product wordt gebruikt, hoe kleiner de ecologische voetafdruk wordt. Daarom staat bij elk Fjällräven-product een functioneel en modebestendig ontwerp voorop.

Het bedrijf streeft er ook naar het gebruik van zijn producten te maximaliseren door ze indien nodig zo gemakkelijk mogelijk te repareren. Dit is echter slechts één kant van de duurzaamheidsinspanningen van het merk. Het is ook trots op het gebruik van materialen met een lagere impact, zoals gerecycled polyester, biologisch katoen en volledig traceerbare en regeneratieve wol. Het begon in 2015 met het uitfaseren van PFC's en is nu PFC-vrij in de volledige productcollectie. Het bedrijf en al zijn partners zijn ook verplicht om de strikte duurzaamheidsnormen te volgen die uiteengezet zijn in de eigen richtlijnen: The Fjällräven Way.

 

De rugzak waarmee een wereldwijd merk is ontstaan

Fjällräven is in 1960 opgericht door een jonge natuurliefhebber genaamd Ake Nordin. Als tiener in de jaren vijftig raakte Ake gefrustreerd door de zware, vormeloze trekking rugzakken die toen beschikbaar waren en daarom ontwierp hij voor zichzelf een innovatief houten frame om het hem gemakkelijker te maken al zijn spullen te dragen tijdens zijn tochten door de bergen en rond zijn geboorteplaats. Zijn rugzakframe kreeg veel belangstelling en daarom lanceerde hij een paar jaar later Fjällräven met een ingelijste trekking rugzak, dit keer gemaakt van lichtgewicht aluminium. In de decennia die volgden, bleef Fjällräven innoveren in haar missie om mensen in staat te stellen het buitenleven zo comfortabel mogelijk te verkennen. Outdoor kleding werd in 1968 aan de collectie toegevoegd en de nu iconische Kånken-rugzak werd voor het eerst gelanceerd als praktische schooltas voor Zweedse kinderen in 1978. In de loop der jaren is de collectie van het merk steeds verder uitgebreid en is de populariteit ervan gegroeid. Kleding, uitrusting en rugzakken van Fjällräven worden nu overal ter wereld veel gebruikt.

 

 

Fjällräven nu (bij Van Os)

Het is duidelijk dat de toewijding van Fjällräven aan tijdloos design een succes is met zijn klassieke Kånken-rugzak die vandaag de dag net zo populair is (zo niet meer) als toen hij voor het eerst werd gelanceerd in 1978. Hoewel het algehele ontwerp trouw is gebleven aan dat van de originele tas, is de Kånken-familie verder uitgebreid en omvat nu een reeks maten en materialen, waaronder een laptopversie die ideaal is voor werk of universiteit. Dit seizoen hebben we ook de nieuwste Kånken Art in de collectie. Kånken Art is een limited edition-versie van de rugzak die is gemaakt in samenwerking met een kunstenaar - dit jaar de Zweedse illustrator Mander. Een percentage van alle verkopen van Kånken Art wordt gedoneerd aan het Arctic Fox Initiative van Fjällräven. Natuurlijk heeft Fjällräven meer te bieden dan alleen de Kånken-collectie. Een andere favoriete serie is de High Coast-serie. Deze waterafstotende en lichtgewicht tassen zijn gemaakt van 100% gerecycled nylon en zijn comfortabel en praktisch voor dagelijks gebruik en om mee te nemen op reis.

 


BEL 0172 - 447 517 (5 dagen per week bereikbaar) of zoek een winkel bij jou in de buurt